comics artists in the arab countries

Mu'taz Al Sawwaf
/ معتز الصواف
  • works_on_comics_in_Lebanon-1.jpg
  • works_on_comics_in_Lebanon-2.jpg
  • works_on_comics_in_Lebanon-3.jpg
  • works_on_comics_in_Lebanon-4.jpg
  • works_on_comics_in_Lebanon-5.jpg
  • works_on_comics_in_Lebanon-6.jpg
  • works_on_comics_in_Lebanon-7.jpg
EN | AR

Mu’taz Sawwaf is a Lebanese businessman living between Lebanon and Saudi Arabia.
He graduated from the American University of Beirut class of 74 with a degree in architectural engineering. A big fan of comics and cartoon animation, he studied in 1975 the art of cartooning for a year at the Bob Godfrey Studio (London) and obtained a diploma recognized by the field of animation.
1976 was the year Sawwaf worked for a highly renowned animation studio in London; however the job did not fully satisfy his dreams and aspirations so he quit and returned to focusing on both architecture and engineering.
In 1999, he established “Hazar Graphics”, a company specialized in children’s books and magazines covering different fields from art to topics of general interest.
During two years of perseverance and hard work, he kept on drawing cartoons for his personal pleasure and recently published a limited edition of a book called “Chillat Azo”. The book unites most of his works from new projects to old ones. As for the stories and cartoons, they reflect in a highly satiric way, the political and social situation on the eve of the Lebanese war and its complications after 1975.
In one of the issues of “Tosh Fish” you can find an old story called “Fattoum Bet Chouf El-Bakhet” (Fattoum can predict the future/1974). Drawn with great technical skills, the story mirrors the artist’s knowledge of the Lebanese society.

رجل أعمال لبناني مقيم في لبنان والمملكة العربية السعودية. تخرج من الجامعة الأميركية في بيروت عام ١٩٧٤. حائز على شهادة بكالوريوس في الهندسة المعمارية.

غير أنه نظرا للرسوم الهزلية والصور المتحركة، درس هذا الفن لمدة سنة في ستوديو بوب غودفري في لندن عام ١٩٧٥ وحاز على شهادة معترف بها في مجال الصور المتحركة.

عمل لمدة سنة عام ١٩٧٦ في استوديو صور متحركة مرموق في لندن ولكن كان يراوده الخوف بأن لا يمنحه ذلك العمل ما يبتغيه في الحياة. لذا ترك عمله وركز اهتمامه في مجال التصميم والهندسة المعمارية.

في العام ١٩٩٠ أسس شركة هزار غرافيكس لنشر كتب ومجلات للأطفال في مجالات عديدة من الفنون والاهتمامات العامة. وخلال سنين من عمله الدؤوب، استمر في رسم الرسوم الهزلية لاستخدامه الخاص وقام مؤخرا بنشر اصدار محدود لكتاب اسمه "شلة عزو" الذي يجمع معظم أعماله القديمة والجديدة وتصوّر قصصه ورسوماته فصولا من الواقع الاجتماعي والسياسي والأمني عشية الحرب اللبنانية وبعض تداعيات بعد العام ١٩٧٥ بأسلوب كاريكاتوري ساخر ولاذع.

في هذا الإصدار من "طش فش" ندرج قصة قديمة اسمها "فطوم بتشوف البخت" قام برسمها عام ١٩٧٤ كمشهد واقعي والتي تتناوله
ريشة المعتز الصواف بتقنية فيها من البراعة ما يدل على معرفته الفنية والتركيبيّة لطبيعة المجتمع اللبناني. بالإضافة إلى أربعة رسوم هزلية جديدة مسماة "طش فش" التي يأمل بأن يجمعها في كتاب جديد سينشر في السنة المقبلة.