caricature artists in the arab countries

Sara Qaed
/ سارة قائد
  • editorial_cartoons_5.jpg
  • editorial_cartoons_6.jpg
  • editorial_cartoons_4.jpg
  • editorial_cartoons_2.jpg
  • editorial_cartoons_1.jpg
  • editorial_cartoons.jpg
EN | AR

Sara Qaed was born in Bahrain in 1990.

She graduated from the Faculty of Arts, Sciences and Education and she began working as an artist and political caricaturist for the “Naba” weekly newspaper in 2010.

Qaed is an illustrator of children's stories for the “Anas” magazine, and for the Royal Charity Organization (2010 - 2011) and a teacher of arts at the School of International Dialogue between 2012 and 2014.

Qaed has exhibited her work locally at the Bahrain National Museum and regionally in Gaza, Palestine and in international forums such as the Harlem Festival in the Netherlands.

Her caricatures have also been featured in the “Huffington Post” and in “Al-Araby Al-Jadeed” newspaper.

Her work was also included in an event at the Arab Caricature Festival in the Theatre de Warande in Belgium in May, 2016.

Qaed’s drawings were also part of the VIEWS Bahrain group show at the Ritz Carlton from May 10 until May 16, 2016.

She also took part in a group show, Identity Borders, at the Al-Riwaq gallery in Bahrain in April 2016.
Qaed drew inspiration from the street and the human for her exhibition Pulse, at the New Bridge, Annex Space in Newcastle, in the U.K.

She has also exhibited her work in Qatar in 2012, the Press Museum in the Netherlands, also in 2012, at the Bahrain National Museum in 2013, at the annual art exhibition, “Manama, City of Joy and Beauty.”

Qaed’s cartoons were also recently featured on the Bahraini TV Channel 55, inspired by the oddities of nature and robotics.

في تمايل خطوطها ولينها أنثوية صارخة، وفي شخصيات رسومها الكاريكاتورية نفحة من رجولة صارخة إنها برعم فني كاريكاتوري تفتح باكراً في أرض خصبة بعد أن سقنه الدراسة والمعرفة وصقله الإحساس المرهف.

إنها سارة قائد المولودة في البحرين عام 1990
درست لتتخرج من كلية الآداب والعلوم والتربية وتصبح رسامة الكاريكاتور السياسي في صحيفة النبأ الأسبوعية منذ العام 2010.

إنها فنانة قصص الأطفال في مجلة «أنس» المؤسسة الخيرية الملكية (2010 - 2011) ومدرّسة (الفنون في مدرسة حوار الدولية) (2012 - 2014).
عرضت سارة لوحاتها ورسوماتها الكاريكاتورية محلياً في متحف البحرين الوطني وإقليمياً كما في غزة بفلسطين وفي المحافل الدولية كمهرجان هارليم في هولندا.

كما عملت كرسامة كاريكاتير في Huff Post وصحيفة العربي الجديد. رسومها الكاريكاتورية كانت جزءاً من فعاليات مهرجان الكاريكاتور العربي على مسرح de Warande في بلجيكا (مايو 2016).

رسومها كانت جزءاً من وجهة نظر البحرين التي عرضت في Ritz Carlton من تاريخ العاشر من مايو 2016 وحتى السادس عشر منه. كانت سارة فرداً من مجموعة هوية الحدوج Identity Border التي عرضت رسومها في صالة عرض الرواق (نيسان 2016).

استوحت من نبض الناس فشكلّت منه رسوماً تحت عنوان «النبض» استوحت خطوطها وتلاوينها من الناس في الطرقات وعرضتها في The New Bridge, Annex space new Castle. UK في المملكة المتحدة.

دفق من الأعمال والنتاج هذه هي سارة القائد، أيضاً وأيضاً فقد عرضت رسومها في قطر عام 2012 وفي متحف الصحافة بهولندا وفي المتحف الوطني للبحرين عام 2013 وفي المعرض السنوي بعنوان «المنامة» مدينة الفرح والجمال، نوّعت سارة أعمالها فمن رسوم الى تنفيذ فيديو oys Bahrain زأغنية «أنا حر» للموسيقار يوسف عبد الغني.

مؤخراً قدمت سارة على القناة 55 البحرينية شخصيات كرتونية مستوحاة من غرائب الطبيعة والرجال الآليين.
سارة قائد بعمر الورود لكنها تفوقت على الكثيرين ممن سبقها خاصة أولئك المتبججين بطول أعمالهم وذراعهم في رسم الكاريكاتور.