caricature artists in the arab countries

Seif Eddine Nachi
/ سيف الدين ناشي
  • comics.jpg
  • comics-1.jpg
  • comics-2.jpg
  • comics-3.jpg
  • comics-4.jpg
  • comics-5.jpg
  • comics-6.jpg
  • comics-7.jpg
  • comics-8.jpg
  • comics-9.jpg
EN | AR

The dreamy-pencil artist with his promising signature style, Seif Eddine Nachi has captured in his drawings the edge where dream and reality meet in a touching criticism of society.

Born in Tunis in 1974, Nachi studied psychology and initially worked in advertisement as innovation manager for several companies such as Nestle, Coca Cola, Saba and Henkel.

His critical sense led him to start a political satire blog in 2009 which was blocked in 2010. He was motivated further and co-founded the Lab619 collective, and the Soubia blog, with artist Ayman Mubarak, to publish comics.
Nachi also published books. In 2008 he published Al Tunisi along with Taher Fazaa, and in 2013 the Waraqa Bayda’ or White Paper book. In 2016, his book Tawahosh (Barbarity) won the CairoComix award for best digital publication, and was among the finalists for Mahmoud Kahil Award in Beirut. Nachi’s book Bombyx Mori won the 2017 CairoComix award for best electronic story.

Nachi’s work has been exhibited in many venues. In 2014 his work was presented at the House Tunisia in Paris, and in 2015 in Madrid, Spain. In 2017 the artist took part in an art exhibition in Tazerka, Tunisia.
The obsession with change is clear in Nachi’s work. In his book Bombyx Mori he focuses a great deal on the revolution and the political and social events. But a camouflaged poetic touch can be felt throughout his work moving between colors, spaces and times, as if to say that there is always hope and art allows for exactly that.

فنّان الرّيشة الحالمة هو سيف الدّين ناشي، في ضربات ريشته بصمةٌ واعدة، التقت مع الحلم والواقع لتنتقدان المجتمع بطريقة خفيفة ومؤثّرة .
وُلد في تونس في عام 1974، ودرس علم النفس ثم عمل في بدايته في مجال الاعلانات كمدير ابتكار لشركات كثيرة منها نستله وكوكا كولا وسابا وهنكل.
حسه النقدي قاده ليؤسس في 2009 مدونة سياسية ساخرة ، ولكن تم حجبها في عام 2010 . ولم يتوقف نشاطه الفني بل ازداد حيث كان من مؤسسين مجلة مخبر 619، وكذلك مدونة صوبيا لنشر أعمال الكوميكس مع الفنان أيمن مبارك.
جمال رسوماته وفرادة خطوطه هو ما جعله يواصل مشاريعه ، ففي 2008 كتب ألبوم الكوميكس «التونسيو» مع طاهر فزعة وكتاب «ورقة بيضاء» عام 2013.
كتابه «توحش»، فاز في عام 2016 عن أفضل منشور الكتروني في مهرجان كايروكومكس، وكان هذا الكتاب أيضاً المرشح النهائي في جائزة محمود كحيل في بيروت. وأما كتابه «دودة القز Bombyx Mori» فقد حاز على جائزة أفضل قصة الكترونية في مهرجان كايروكومكس في 2017.
عرض الناشي في أماكن كثيرة: ففي عام 2014 عُرضت أعماله في بيت تونس في باريس، وفي 2015 في مدريد في اسبانيا. وفي عام 2017 شارك الناشي في معرض في مدينة تزركا في تونس.
في ألوانه هاجس التغيير، ففي كتابه «دودة القز»، يعطي الفنان حيزاً كبيراً للثورة وللأحداث السياسية والاجتماعية ، وبالرغم من ذلك فان الشعرية أيضا ً ترافق أعماله وهي ليست مباشرة، انها تتنقل بين أمكنة ٍكثيرة وألوانٍ كثيرة وأزمانٍ كثيرة، كي تقول أن الأمل لا يزال موجوداً وأن الفن وجد لأجل ذلك.